Theoretical and practical foundations of Ijtihad in Jafri Jurisprudence
فقہ جعفریہ میں اجتہادکی نظری وعملی بنیادیں
DOI:
https://doi.org/10.52461/al-abr.v2i1.1564Keywords:
Ijtihad, Fiqh, Jafri, Rational, Ijmaa,Abstract
Islamic law is continuous and ongoing. There are definite principles of Islamic law for problems arising from cosmic changes and social rise and fall, based on which the solution of problems is needed at every moment. This shows that ijtihad is alive and its process is continuous. The article under review covers the foundations of ijhatad in Fiqh Jafari in which they include Quran, Sunnah, Ijmaa and rational reasoning. In the above article, the process and scope of Ijtihad in Fiqh Jafari has been reviewed in detail. It can be concluded from the paper that Ijtihad has been strongly encouraged in Fiqh Jafari. Along with Qur'an, Sunnah and Ijmaa, rational approach is also recognized as the main source of Ijtihad.
References
القرآن 164:3۔
Al-Qur'ān 3: 164
القرآن 65:4۔
Al-Qur'ān 4:65
القرآن122:9۔
Al-Qur'ān 9: 122
محمد علی انصاری، الموسوعۃ الفقہیہ، مرکزالحضارۃ لتنمیہ الفکرالاسلامی،قاہرۃ،2011ء،ج1 ص477
Muhammad Ali Ansari, Al-Mawsū'ah al-Fiqhiyyah, Markaz al-Ḥaḍārah li-Tanmīyat al-Fikr al-Islāmī, Qāhirah, 2011 CE, vol. 1, p. 477.
سید یزدی ، العروۃ الوثقی، ج1 ص12
Sayyid Yazdi, Al-ʿUrwah al-Wuthqā, vol. 1, p. 12.
حکیم، سید محسن، مستمسک العروه الوثقیٰ، قم، دارالتفسیر، ۱۴۱۶ق ،ج1 ص 6
Hakim, Sayyid Muhsin, Mustamsik al-ʿUrwah, al-Wuthqā, Qom, Dar al-Tafsir, 1416 AH, vol. 1, p. 6.
سید حکیم ، مستمسک العروۃ الوثقی،ج1 ص 7
Hakim, Sayyid Muhsin, Mustamsik al-ʿUrwah, al-Wuthqā, , vol 1, p7
خویی، ابو القاسم، التنقیح (الاجتهاد و التقلید)، تقریر: میرزا علی غروی، قم، مؤسسة احیاء آثار الامام الخویی، ۱۴۱۸ق، ص12۔
Khwīī, Abū al-Qāsim, Al-Tanqīh (al-Ijtihād wa al-Taqleed), taqrīr: Mīrzā ʿAlī Ghurawī, Qom, Muʾassasah Iḥyāʾ Āthār al-Imām al-Khwīī, 1418 AH, p. 12.
محمد علی انصاری، الموسوعۃ الفقہیہ، ج1 ص477۔ شہاب الدین کرکی،الاجتہاد و التقلید (ہدایہ الابرار الی طریقہ آئمہ الاطہار)، ص204
Muhammad Ali Ansari, Al-Mawsūʻah al-Fiqhīyah, vol. 1, p. 477. Shahab al-Din Karki, Al-Ijtihad wa al-Taqleed (Hidayat al-Abrar ila Tariqat A'immat al-At'har), p. 204.
محمد علی انصاری، الموسوعۃ الفقہیہ، ج1 ص482۔
Muhammad Ali Ansari, Al-Mawsūʻah al-Fiqhīyah, vol. 1, p.482
محمد علی انصاری، الموسوعۃ الفقہیہ، ج1 ص482۔
Muhammad Ali Ansari, Al-Mawsūʻah al-Fiqhīyah, vol. 1, p.482
آخوند خراسانی، محمد کاظم، کفایت الاصول، قم، نشر اسلامی، چاپ هشتم، ۱۴۲۴ق، ج2 ص428۔
Akhoond Khorasani, Muhammad Kazim, Kifayat al-Usul, Qom, Nashr-e Islami, 8th edition, 1424 AH, vol. 2, p. 428.
القرآن 59:4۔
Al-Qur'ān 4: 59
الطبرانی،سلیمان بن احمد، المعجم الاوسط،دارالحرمین،قاہرۃ،1415ھ،1995ء،3/374۔
Al-Tabarani, Sulaiman bin Ahmad, Al-Mu'jam al-Awsat, Dar al-Haramain, Cairo, 1415 AH, 1995 AD, vol. 3, p. 374.
محمدتقی الحلیم،الاصول العامۃ للفقہ المقارن،ص280۔
Muhammad Taqi al-Halim, Al-Usul al-'Amah lil-Fiqh al-Muqaran, p. 280.
رشدی،محمدارسلان علیان، دلیل العقل عندالشیعۃ الامامیۃ،مرکزالحضارۃ لتنمیہ الفکرالاسلامی،قاہرۃ،2011ء،ص 334۔
Rashdi, Muhammad Arsalan Alian, Dalil al-'Aql 'inda al-Shi'ah al-Imamiyyah, Markaz al-Hadara li-Tanmiyyah al-Fikr al-Islami, Cairo, 2011 AD, p. 334.
من نصب نفسہ للقیاس لم یزل دہرہ فی التباس و من دان اللہ بالرائ لم یزل دہرہ فی ارتماس۔کلینی، ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، باب البدع والرای والمقاییس،مرکز بحوث دار الحدیث، قم، ج۱، ص 109
Kulayni, Abū Jaʿfar Muḥammad ibn Yaʿqūb ibn Isḥāq, al-Kāfī, Bāb al-Bidʿa wal-Rāy wal-Miqāyīs, Markaz Bahuth Dar al-Hadith, Qom, vol. 1, p. 109.
حر عاملی، محمد بن الحسن،وسائل الشیعہ، محقق حسینی جلالی، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، ۱۴۱۶ق.ج26 ص59 ش33194
Hurr ʿĀmilī, Muḥammad ibn al-Ḥasan, Wasāʾil al-Shīʿa, Muhaqqiq Husayni Jalālī, Qom, Muʾassasat Āl al-Bayt ʿAlayhim al-Salām li-Ihyāʾ al-Turāth, 1416 AH, vol. 26, p. 59, hadith no. 33194.
لا تقیسوا الدین فان امر اللہ لا یقاس و سیاتی قوم یقیسون و ہم اعداء الدین۔ حر عاملی، وسائل الشیعہ، ج27 ص52 ش33186۔
Hurr ʿĀmilī, Muḥammad ibn al-Ḥasan, Wasāʾil al-Shīʿa, vol27, p.52, hadith number: 33186
یا نعمان!ایاک والقیاس فان ابی حدثنی عن ابیه رسول اللہ: من قاس شیئا من الدین برایه قرنه اللہ مع ابلیس فی النار فان اول من قاس ابلیس حین قاس قال: خلقتنی من نار و خلقتہ من طین ، فدعوا الرائ و القیاس و ما قال قوم لیس لہ فی دین اللہ برھان فان دین اللہ لم یوضع بالاراء و المقاییس۔ شیخ صدوق ،علل الشرایع ، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، ۱۴۱۶ق ،ج1 ص89
Shaykh Ṣadūq, ʿIlal al-Sharāʿiʿ, Qom, Muʾassasat Āl al-Bayt ʿAlayhim al-Salām li-Ihyāʾ al-Turāth, 1416 AH, vol. 1, p. 89.
القرآن 53: 3،4
Al-Qur'ān 53:3-4
القرآن 4: 113
Al-Qur'ān 4:113
القرآن 59: 7
Al-Qur'ān 7:59
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Al-Abṣār (الابصار)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.