Youth Personality Development and Self-Purification: Islamic Educational Principles in Contemporary Context

نوجوان نسل کی شخصیت سازی اور تزکیۂ نفس: عصرِ حاضر کے تناظر میں اسلامی فکری و تربیتی اصولوں کی معنویت

Authors

  • Dr. Hashmat Begum Associate professor, Department of Islamiyat, shaheed Benazir Bhutto women university Peshawar
  • Nida Aman Lecturer ،Department of Islamiyat University of Buner

DOI:

https://doi.org/10.52461/al-abr.v2i2.2439

Abstract

The youth represent the future of any nation and serve as the foundational pillars for its intellectual, moral, and spiritual development. Their holistic upbringing is essential for the formation of a healthy and progressive society. In the contemporary era, young people face a multitude of challenges, including moral decline, psychological stress, spiritual emptiness, and an identity crisis. The overwhelming influence of social media, consumer culture, Western ideological dominance, and the weakening of traditional family and educational structures have significantly impacted their character and worldview. As a result, key aspects of personality development such as self-awareness, value-based decision-making, and a clear sense of purpose are gradually eroding. In such a context, the comprehensive development of youth must address both external capabilities like communication skills, confidence, and leadership and internal purification of the soul, known in Islamic thought as Tazkiyah al-Nafs. This dual approach ensures that young individuals are not only intellectually and professionally capable but also morally grounded and spiritually conscious. This study explores the potential of youth training through the integrated lens of Islamic teachings and modern psychological theories. The findings reveal a significant research gap, particularly in addressing this topic with a specific focus on the youth age group, in culturally relevant contexts, and with the inclusion of spiritual dimensions. Given the complexity of modern-day challenges, there is a pressing need to develop a balanced and comprehensive training model that harmoniously blends Islamic values, ethical development, and psychological insights, thus enabling the emergence of a morally upright, emotionally balanced, and socially responsible generation.

References

سورۃ الشمس، 9،10۔

سورۃ البقرۃ:۱۵۱۔

ابو حامد الغزالی، احیاء علوم الدین، (بیروت: دار الکتب العلمیہ، 2005)،ج:۳،ص:۸۸۔

اشرف علی تھانوی، تزکیۂ نفس (لاہور: ادارہ اسلامیات، 2005)،ص: ۲۲۔

سید ابوالاعلیٰ مودودی، اسلامی تہذیب اور اس کے اصول و مبادی (لاہور: ترجمان القرآن، 1998)،ص: ۴۵۔

محمود احمد غازی، محاضراتِ اخلاقیات (اسلام آباد: بین الاقوامی اسلامی یونیورسٹی، 2007)، ص:۶۱۔

امین احسن اصلاحی، تزکیہ نفس کی راہ (لاہور: ادارہ تدبر قرآن و حدیث، 2001)،ص: ۳۵۔

اشرف علی تھانوی، تزکیۂ نفس (لاہور: ادارہ اسلامیات، 2005)،ص: ۳۵۔

سید ابوالاعلیٰ مودودی، اسلامی تہذیب اور اس کے اصول و مبادی،ص: ۶۱۔

مولانا وحیدالدین خان، نوجوان نسل سے خطاب،(مکتبہ الفلاح، دہلی)،ص:۲۹۔

ڈاکٹر محمود احمد غازی، محاضراتِ جدید فقہی مباحث، اسلام آباد ، ج:۴، ص :۱۱۲۔

ڈاکٹر ذاکر نائیک، اسلام اور جدید ذرائع ابلاغ،( اسلامک ریسرچ فاؤنڈیشن، ممبئی)،ص:۸۹۔

مولانا سید ابوالحسن علی ندوی ،تعمیرِ سیرت،( ندوۃ المصنفین، لکھنو)،ص:۴۴۔

سورۃ الرعد: ۲۸۔

امام غزالی، احیاء علوم الدین، (دارالکتب العلمیہ، بیروت)،ج:۳،ص:۷۹۔

یوسف سلیم چشتی،پروفیسر، اسلام اور جدید ذہن, (ادارہ ثقافت اسلامیہ، لاہور)،ص:۱۳۲۔

مولانا مناظر احسن گیلانی، اسلام کا نظام تعلیم، ( مکتبہ رشیدیہ، لاہور)،ص:۱۱۲۔

ڈاکٹر اسرار احمد، اسلامی معاشرہ اور نوجوان نسل، (مرکزی انجمن خدام القرآن، لاہور)،ص:۷۵۔

سید سلیمان ندوی، خطباتِ مدراس، (ادارہ اسلامیات)،ص:۵۷۔

پروفیسر احمد رفیق اختر، روحانیت اور جدید انسان،( ادارہ فکر و دانش، راولپنڈی)،ص:۱۰۲۔

مولانا جلال الدین عمری، تزکیہ نفس کی اہمیت،( اسلامک فقہ اکیڈمی، دہلی)،ص:۳۹۔

سورۃ الشمس، 9،10۔

سورۃ البقرۃ،44۔

سورۃ الروم: 21۔

سورۃ القلم: 4۔

سورۃ الحجرات: 13۔

سورۃ البقرہ: 153۔

سورۃ الإسراء: 70۔

سورۃ الذاریات: 56۔

محمد بن اسماعیل أبوعبداللہ البخاری، صحیح بخاری،تحقیق: محمد زھیر بن ناصر الناصر ،(دار طوق النجاۃ،1422ھ)،حدیث نمبر:۶۶۰، ج:۱،ص : ۱۳۳۔

ترمذی،أبو عیسیٰ محمد بن عیسیٰ بن سورۃ(۲۷۹ھ)، سنن الترمذی ،(مصر: شرکۃ مکتبۃ ومطبعہ مصطفیٰ البابی الحلبی،1975ء)، حدیث نمبر:۱۹۸۷، ج:۴،ص:۳۵۵۔

ابن ہشام، السیرۃ النبویہ، جلد 2، صفحہ 102۔

ابن سعد، أبو عبداللہ محمد بن سعد بن منیع الھاشمی(م:230ھ)،الطبقات الکبریٰ، تحقیق: احسان عباس،) دار صادر۔بیروت، 1968ء )،ج:۲،ص:۲۴۹۔

محمد بن اسماعیل أبوعبداللہ البخاری، صحیح بخاری،تحقیق: محمد زھیر بن ناصر الناصر ،(دار طوق النجاۃ،1422ھ)،حدیث نمبر: ۱۴۳، ج:۱، ص:۵۲ ۔

سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن، ج:۱، ص:۸۱۔

امام مالک، الموطأ، (داراحیاء التراث العربی)،ج:۲،ص:۷۵۱،حدیث نمبر:۱۶۱۴۔

Downloads

Published

2024-06-29

How to Cite

Dr. Hashmat Begum, & Nida Aman. (2024). Youth Personality Development and Self-Purification: Islamic Educational Principles in Contemporary Context: نوجوان نسل کی شخصیت سازی اور تزکیۂ نفس: عصرِ حاضر کے تناظر میں اسلامی فکری و تربیتی اصولوں کی معنویت. Al-Abṣār (الابصار), 3(1), 239–254. https://doi.org/10.52461/al-abr.v2i2.2439