The Role of Sectarian Harmony Among Students in Educational Institutions (Schools, Colleges, and Universities) in Achieving Unity of the Ummah In the Light of Lessons Derived from the Seerah of the Prophet ﷺ
وحدتِ امت میں تعلیمی اداروں (سکول، کالج اور یونیورسٹی) کے طلبہ کی مسلکی ہم آہنگی کا کردار ( سیرت النبیﷺ سے مستفاد اسباق کی روشنی میں)
Abstract
Unity is a fundamental element in the formation of an Islamic welfare society. When the individuals of a society are united and religious and sectarian harmony exists, the society flourishes. One of the major issues in Pakistani society is sectarian disharmony (sectarianism), which has severely undermined unity. The root causes of this issue lie in misunderstandings, misconceptions, and ignorance about other sects and religious groups. These causes are deeply linked to social and political structures.
Students are the architects of the future, as the nation's and the community's leadership will ultimately be in their hands. The youth are trained on the right path is the one that progresses. To achieve the goal of unity in the Ummah, it is essential to ensure that students are not influenced by sectarianism. Their thinking should embody the spirit of unity and harmony. If this is instilled at the level of schools, colleges, and universities, there is no reason why the dream of national and communal unity cannot be realised.
This paper aims to examine how students in educational institutions can promote sectarian harmony among their peers and within society. It will explore to what extent students are inclined towards sectarian affiliations, whether sectarian and ideological associations are causing distance and hostility among them, and whether such groups exist in educational institutions based on sectarian lines. It will also assess whether students take these groups seriously, what impact religious disharmony has on students’ education and thought processes, and what lessons and points can be drawn from the Seerah of the Prophet ﷺ to promote sectarian harmony and unity among students.
References
آل عمران3: 103
ترمذی، ابو عیسیٰ محمد بن عیسیٰ بن سورہ بن موسی بن ضحاک سلمی (210۔ 279ھ)، السنن، بیروت، لبنان : دار الغرب الاسلامی، 1998ء، کتاب الفتن، باب لزوم الجماعۃ، رقم الحدیث : 2165
ترمذی، محمد بن عیسی ، السنن، کتاب الفتن، باب لزوم الجماعۃ، رقم الحدیث : 2166
ابو داؤد،سلیمان بن اشعث السجستانی(م ۲۷۵ھ)السنن، کتاب الجہاد۔مطبعۃ السعادۃ، مصر1950۔و حمص 1970۔ ج3ص81(طبع حمص)،2708
لویس معلوف، المنجد فی الغتہ ، المطبعۃ الکاثولیکیۃ، بیروت، 1956، مادہ :الحد٭زبیدی ، تاج العروس، المکتبہ الحیات، بیروت، ج 2، ص : 526
لویس معلوف، المنجد فی الغتہ ، المطبعۃ الکاثولیکیۃ، بیروت، 1956، مادہ :الحد٭زبیدی ، تاج العروس، المکتبہ الحیات، بیروت، ج 2، ص : 526
احمد مختار عمر،معجم اللغة العربية المعاصرة،عالم الکتب، قاہرہ، 2008ء، ج3،ص 2409
ایضا ، ج3،ص 2409
علوی مقدم، محمد، "وحدت در قرآن"، مجموعہ مقالات کتاب وحد، بہ نقل از مجلہ الازہر، 1377ھ، ص49
شیخ مفید، "النکت الاعتقادیۃ، دار المفید، بیروت، طبع دوم، 1414ھ، ص 29
إبراهيم أنيس - عبد الحليم منتصر - عطية الصوالحي - محمد خلف الله أحمد،المعجم الوسیط،مکتبۃ الشروق الدولیۃ، 2004,،ج1،ص1017
Webster’s New International Dictionary of English,London:G.Bell &Sons, 1934, vol 2,p: 2781
The Oxford English dictionary,Oxford:Clanrendon press,1989,vol xix,p:81
ابو الاعلیٰ مودودی، اسلامی ریاست، ( لاہور : اسلامک پبلیکیشنز،1947ء)، 514۔
کمال الدین، "فرقہ واریت ہے کیا؟ http://www.eeqaz.org/eeqazarticles.aspx?sanid=135&articlename=06Mohid, accessed on 8- 6-19
ابن عبد البر،جامع بیان العلم وفضلہ ،۲/۷۸
( )https://www.dawnnews.tv/news/1059006.13-09-2017-12:18AMمشعال خان کا قتل منصوبہ بندی کے تحت کیا گیا
( )http://nayekhabar.pk/2017/09/02/183445خواجہ اظہار الحق پر قاتلانہ حملہ،دھمکیاں لندن سے مل رہی ہیں
( )https://jang.com.pk/print/371619-todays-print13-09-2017-12:20AMپروفیسر شکیل اوج کے قتل پر اکسانے والے ڈاکٹر کا بیٹا بھی گرفتار
سلیم منصور خالد،دینی مدارس میں تعلیم(کیفیت،مسائل،امکانات)،انسٹی ٹیوٹ آف پالیسی اسٹڈیز عالمی ادارہ فکر اسلامی،اسلام آباد،ص۲۲۵
سید ابوالاعلیٰ مودودیؒ،ترجمان القرآن،جولائی ۱۹۵۵ء
مولانا امین احسن اصلاحی،اسلامی قانون کی تدوین ،مرکزی انجمن خدام القرآن،لاہور،ص:۱۰۳
دینی مدارس کی اہمیت ،ترجمان القرآن
ڈاکٹر فضل الرحمان فریدی،ماہنامہ زندگی نو،انڈیا،جون ۲۰۰۱ء،ص۳۔۱۱
اکیسوی صدی:پاکستان کے تعلیمی تقاضے،ص۱۱۲
خلیل احمد حامدی مولانا مودودی کا سفر سعودی عرب،ص ۱۴۳،۱۴۴
ممتاز احمد،دینی مدارس روایت اور تحدید علماء کی نظر میں،۲۰۱۲ء،ص۹۵
مولانا زاہد الراشدی، ہم آہنگی کی حکمت عملی۔ ماضی اور حال کے تجربات کی روشنی میں۔ روزنامہ اسلام، لاہور،۲۴ جنوری، ۲۰۱۵ء
مولانا زاہد الراشدی، ہم آہنگی کی حکمت عملی۔ ماضی اور حال کے تجربات کی روشنی میں۔ روزنامہ اسلام، لاہور،۲۴ جنوری، ۲۰۱۵ء
بین المسالک ہم آہنگی پر مشتمل کتاب تیارکرا کر تمام مدارس میں پڑھائی جائے گی: =
https://www.urdupoint.com/daily/livenews/2016-10-27/news-768636.html Accessed :08-07-2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Saba Ghaffar, Tumazir Fatima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.