India's Sufi Order and Interfaith Harmony

ہندوستان میں تصوّف کے سلاسل اور بین المذاہب ہم آہنگی

Authors

  • Hafiz saif ur Rehman PhD.Scholar.Department of Interfaith Studies,Allama Iqbal Open University,,Islamabad
  • Arham Ehsan PhD. Scholar, Department of Interfaith Studies, Allama Iqbal Open University,,Islamabad

Keywords:

Keywords India, Sub-continent, Sufism, Sufi Order, Interfaith Harmony, Monasteries.

Abstract

Sufism revolves around nurturing the human soul, urging individuals to embrace virtue and abandon vice. Unlike the mere physical existence of humanity, the spiritual dimension plays a crucial role, and Sufism, deeply rooted in Islamic teachings, provides guidance for this inner journey. Grounded in moderation, Sufism fulfills one of the key missions of the Prophet Muhammad (peace be upon him), emphasizing purification of the heart and soul alongside acquiring wisdom and understanding.

Central to this ethos is the concept of Ihsan, as highlighted in the Hadith Jibreel, which describes excellence in worship and mindfulness of God. This essence of Sufism integrates faith, worship, and spiritual refinement. Imam Malik aptly remarked on the balance between jurisprudence and Sufism, stating that true understanding comes from combining both disciplines.

In the Indian subcontinent, Sufism significantly shaped Islam's spread and its coexistence with other religions. Prominent figures like Hazrat Ali Hajvari (Data Ganj Bakhsh) and Khwaja Moinuddin Chishti brought Sufism to the region, advocating for unity and harmony. Their teachings opposed extremism and bridged communities, focusing on humanity rather than divisions.

Sufi monasteries, or khanqahs, played a pivotal role in this transformation. They served as sanctuaries for marginalized communities, fostering social welfare and providing spiritual guidance. These institutions strengthened Sufism’s presence, creating an inclusive environment that transcended caste and creed.

This article delves into the origin and essence of Sufism, explores its foundational principles, and traces its role in fostering interfaith harmony in the subcontinent. It also provides an overview of four major Sufi orders in India, detailing their contributions to promoting a unified and spiritually enriched society. Through these efforts, Sufism remains a beacon of peace and integration in diverse cultures.

References

القرآن،62 :2

Al Quran,62:2

اسماعیل بن حماد،الصحاح تاج اللغة وصحاح العربیة، دارالعلم للملایین، بیروت، 1408ھ، 1/240

Ismail bin Hamad, Al-Sihah Taj Al-Lugha Wa Sihah Al-Arabiya, Dar al Ilm,Beirut, 1408 AH, 1/240

ابن منظور،لسان العرب،تحت مادہ صفا،دار صادر، بیروت، 14/462

Ibn Manzoor,Lisaan al-Arab, orign “Safa”, Dar Sadir, Beirut, Badun,14/462

محمد بن محمد زبیدی ،تاج العروس من جواهر القاموس، تحت مادہ صفو ، بیروت ،طبع 2001ء،ص:455

Muhammad bin Muhammad, Zubaydi,Taj al-Aros min Jawahar al-Qamoos, orign: Safo, Beirut, edition 2001, p: 455

عبد الکریم ھوازن، ابو القاسم ،الرسالة القشیریة مع حاشیة العروسی ، جامع الدرویشیہ،دمشق ، 2000ء،ص:4،3

Abdul Karim Hawazin, Abu al-Qasim,Al-Risaal Al-Qashiriyyah with Margins of Al-Arosi, Jama Al-Darwishia, Damascus, 2000, p. 4, 3

پروفیسر یوسف سلیم چشتی، تاریخ تصوف ، دارالکتاب، لاہور،اشاعت اول ،2000ء، ص:99

Yusuf Saleem Chishti,History of Sufism,Professor,Darul Kitab, Lahore, Isha'at 1, 2000, p: 99

محمد بن عبد اللہ، المستدرک علی الصحیحین ، دارالکتب العلمیہ، بیروت، طبع دوم، 1990ء، 1/ 129

Muhammad bin Abdullah,Al-Mustadrik Ali Al-Sahiheen, Dar al-Kitab al-Ulamiya, Beirut, second edition, 1990, 1/129

محمد بن اسماعیل البخاری،الجامع الصحیح،مکتبہ رحمانیہ ،لاہور،طبع 2002ء،2/385

Muhammad bin Ismail al-Bukhari, Al-Jami al-Sahih, Rahmaniyah School, Lahore, 2002 edition, 2/385

عبد القادر،جیلانی ،غنیۃ الطالبین ، ترتیب جدید: عبد المجید صدیقی ،المیزان، لاہور، 2004ء ، ص: 597

Abdul Qadir, Jilani,Ghaniya Talibeen, updated edition: Abdul Majeed Siddiqui, Al Meezan, Lahore, 2004, p: 597

مفتی غلام سرور قادری، خزینۃ الاصفیاء، مترجم: اقبال فاروقی، مکتبہ نبویہ، گنج بخش روڈ، لاہور، طبع اول 1989ء، ص:248

Mufti Ghulam Sarwar Qadri, Khazainat al-Asafia, translator: Iqbal Farooqi, Maktaba Nabiyah, Ganj Bakhsh Road, Lahore, first edition 1989, p. 248

علی بن عثمان الہجویری ، کشف المحجوب فارسی ، تاجران کتب،لاہور، 1342ھ ،ص:13

Ali bin Uthman Al-Hujwiri, Kashf Al-Mahjub Farsi, Tajran Kitab, Lahore, 1342 AH, p:13

حامد بن فضل اللہ، سیر العارفین، مکتبہ رضویہ، دہلی، طبع اول 1311ھ/1890ء، ص:92

Hamid bin Fazlullah,Seer al-Arifin, Maktaba Rizwiyya, Delhi, first edition 1311 AH/1890 AD, p:92

محمدامین بن عمر، ابن عابدین، حاشیة رد المحتار علی الدر المختار شرح تنویر الأبصار، دارالفکر ،بیروت، 1421ھ ،4/239

Muhammad Amin bin Umar, Ibn Abidin, Margin of Rid al-Muhthar Ali al-Dur al-Mukhtar Sharh Tanweer al-Absaar, Dar al-Fikr, Beirut, 1421 AH, 4/239

محمد بن اسماعیل بخاری ،الجامع الصحیح ، کتاب الایمان ،مکتبہ رحمانیہ، لاہور ،2001ء،2/357

Muhammad bin Ismail Bukhari,Al-Jami al-Sahih, Kitab al-Iman, Muktaba Rahmaniya, Lahore, 2001, 2/357

العلامة علي العدوي ،حاشية على شرح الإِمام الزرقاني على متن العزية في الفقه المالكي ج 3 ص195

Allama Ali al-Adwi، Imam al-Zarqani's commentary on the text of al-Uziya in al-Fiqh al-Maliki vol. 3 p. 195

محمد اسحق بھٹی ، برصغیر میں اسلام کے اولین نقوش ، ادارہ ثقافت اسلامیہ ،لاہور،2004ء، ص: 165

Muhammad Ishaq Bhatti,The First Imprints of Islam in the Subcontinent, Institute of Islamic Culture, Lahore, 2004, p. 165

محمود بنگلوری، تاریخ جنوبی ہند، ناشر ترقی اردو، نئی دہلی، طبع دوم، 1947ء، ص:57

Mahmood Bengaluri, History of South India, Publisher Traqi Urdu, New Delhi, Second Edition, 1947, p:57

سید خورشید گیلانی ،روح تصوف ، فرید بک اردو بازار ،لاہور، 2001ء،ص: 99- 102

Syed Khurshid Gilani, The Soul of Sufism, Farid Book Urdu Bazar, Lahore, 2001, pp: 99-102

خلیق نظامی ،تاریخ مشائخ چشت، ادارہ ادبیات، دلی ،1983ء،ص: 145

Khaliq Nizami,History of Mashaikh Chisht, Idara adbiyat, Delhi, 1983, p: 145

نسیم احمد فریدی، تذکرہ خواجہ باقی باللہ، الفرقان بکڈپو، لکھنؤ، طبع اول 1981ء، ص:13

Naseem Ahmed Faridi, Tazkira Khawaja Baki Ballah, Furqan Bookdepo, Lucknow, first edition 1981, p:13

طاہر مسعودی، محمد عبد الستار، جہان امام ربانی، امام ربانی فاؤنڈیشن، کراچی، طبع دوم، ص:81

Tahir Masoudi, Muhammad Abdul Sattar,Jahan Imam Rabbani, Imam Rabbani Foundation, Karachi, Second Edition, p.81

مولانا ابو الحسن ندوی ،تاریخ دعوت وعزیمت ،4/421

Abul Hassan Ali Nadvi,Tareekh dawat -o-Azeemat:4/421

خلیق احمد نظامی ،تاریخ مشائخ چشت ،ص:155

Khaliq Ahmed Nizami,History of Mashaikh Chisht, page: 155

خلیق احمد نظامی، تاریخ مشائخ چشت، مشتاق بک کارنر، لاہور، طبع دوم، 2000ء، ص:143

Khaliq Ahmad Nizami, Tarikh Mashaikh Chisht, Mushtaq Book Corner,Lahore, second edition,2000, p.143

مولانا ابو الحسن ندوی ،تاریخ دعوت وعزیمت ، ص:231

Abul Hassan Ali Nadvi ,Tareekh dawat o Azeemat, p: 231

تزکیہ واحسان یا تصوف وسلوک ،مکتبہ ابو عبداللہ ،لاہور،2004ء، ص:499

Abu Abdullah ,Tazkiyyah Wa Ihsan or Sufism and Conduct School, Lahore, 2004, p. 499

مولانا زکریا کاندھلوی ،تاریخ مشائخ چشت ،مکتبہ شیخ الھند ،کراچی، طبع دوم،2001ء، ص:45

Maulana Zakaria Kandhalvi,History of Mashaikh Chisht, Sheikh-ul-Hind School, Karachi, Second Edition, 2001, p.45

عبدالرحمٰن چشتی ،مراۃ الاسرار ، ترجمہ :واحد بخش سیال،ضیا القرآن پبلیکشنز ،لاہور ، 1993ء، ص:132

Abdul Rahman Chishti, Marat al-Asrar, Translation: Wahid Bakhsh Sial, Zia-ul-Qur'an Publications, Lahore, 1993, p.132

شیخ شہاب الدین سہروردی ،عوارف المعارف ، پروگیریسو بک ،لاہور ، 1998ء، ص:233

Sheikh Shahabuddin Suhrawardy,Awarif al-Maarif, Progressive Book, Lahore, 1998, p. 233

غلام سرور لاہوری، خزینۃ الاصفیاء، مکتبہ نبویہ، لاہور، طبع 2002ء، ص:225

Ghulam Sarwar Lahori, Khazainat al-Asafia, Maktaba Nabwiyya, Lahore, 2002 edition, p:225

محمد عرفان صدیقی، تذکرۃ مشائخ سیفیہ، بہار اسلام پبلشرز، لاہور، طبع اول ، 2008ء، ص:114

Muhammad Irfan Siddiqui, Tazkirat Mashaikh Saifiya, Bihar Islam Publishers, Lahore, first edition, 2008, p. 114

اسحاق قریشی ، تصوف ایک ہمہ گیر تحریک ،ہم خیال پبلیشرز،2000ء، ص:257

Ishaq Qureshi,Sufism is a universal movement, Hamkhayal Publishers, 2000, p:257

محمد بن سلیمان بغدادی،تحفہ نقشبندیہ ، دار الاخلاص، لاہور، 1998ء، ص:36

Muhammad bin Sulaiman Baghdadi, The Gift of Naqshbandiyyah, Dar Al-Ikhlas, Lahore, 1998, p.36

خواجہ میاں غلام سہروردی ،طریقت سلسلہ سہروردیہ ، اسلامک بک پبلیشرز ،لاہور ،طبع دوم، 2002 ء، ص:39

Khwaja Mian Ghulam Suhrawardy,Tariqat Silla Suhrawardyah, Islamic Book Publishers, Lahore, Volume II, 2002, p.39

شیخ محمد بن سلیمان بغدادی نقشبندی خالدی ترجمہ : مولانا سلطان احمد افغانی، تحفہ نقشبندیہ،ص:6

Sheikh Muhammad Suleman Naqshbandi,Translation:M Sultan Ahmed Afghani,Tohfa e Naqshbandiyyah, p: 6

حضرت شاہ غلام علی دہلوی،مقامات مظہری، ص 123،اردو سائنس بورڈ۔اپر مال،لاہور-طبع دوم

Hazrat Shah Ghulam Ali Dehlavi ,Maqamat Mazhari, p. 123, Urdu Science Board. Upper Mall, Lahore - Second edition.

شکیل الرحمان،محمد دارا شکوہ، ص 28،عرفی پبلشر۔ہریانہ 2012

Shakeel ur Rehman, Muhammad Dara Shikoh, p. 28,Arfi Publisher, Haryana 2012

شکیل الرحمان،محمد دارا شکوہ، ص 29،عرفی پبلشر۔ہریانہ 2012

Shakeel ur Rehman, Muhammad Dara Shikoh, p. 29 Arfi Publisher, Haryana 2012

شکیل الرحمان،محمد دارا شکوہ، ص 30،عرفی پبلشر۔ہریانہ 2012

Shakeel ur Rehman,Muhammad Dara Shikoh, p. 30,Arfi Publisher, Haryana 2012

شکیل الرحمان،محمد دارا شکوہ، ص 30،عرفی پبلشر۔ہریانہ 2012

Shakeel ur Rehman,Muhammad Dara Shikoh, p. 30,Arfi Publisher, Haryana 2012

شکیل الرحمان،محمد دارا شکوہ، ص 51،عرفی پبلشر۔ہریانہ 2012

Shakeel ur Rehman,Muhammad Dara Shikoh, p. 51,Arfi Publisher, Haryana 2012

شکیل الرحمان، محمد دارا شکوہ، ص93،عرفی پبلشر۔ہریانہ 2012

Shakeel ur Rehman,Muhammad Dara Shikoh, p. 93,Arfi Publisher, Haryana 2012

Downloads

Published

2024-12-29

How to Cite

Hafiz saif ur Rehman, & Arham Ehsan. (2024). India’s Sufi Order and Interfaith Harmony: ہندوستان میں تصوّف کے سلاسل اور بین المذاہب ہم آہنگی. Al-Abṣār (الابصار), 3(2), 13–34. Retrieved from https://journals.iub.edu.pk/index.php/al-absar/article/view/3286