I Interpretations of the Verse of Surah Al-Nur ('Lā yubdīna zīnatahunna illā mā ẓahara minhā'): Research and Analytical Study of Shariah Boundaries of Hijab from the Companions to Contemporary Scholars
سورہ النور کی آیت ﴿ ولا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا﴾ کی تعبیرات: صحابہ سے معاصر علماء تک حجاب کی شرعی حدود کا تحقیقی و تجزیاتی مطالعہ
Abstract
This paper presents a research-based and comparative analysis of legal boundaries of Hijab under the Surah Al-Nur, verse 30: ﴿ ولا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا﴾. The primary objective of the study is to explore how scholars across different periods have interpreted this verse. The central research question addressed is"What interpretive and juristic trends regarding this verse emerged from the time of the Companions to contemporary scholars, and which interpretation has been predominantly accepted by the majority?" To answer this, the views of forty esteemed scholars—ranging from the Companions, Successors, and classical exegetes to modern commentators—have been compiled in chronological order. These include: Hazrat Āishah, Ibn ʿAbbās, Ibn Masʿūd, Ibn Jubayr, Nakhaʿī, Ḍaḥḥāk, Ḥasan, ʿAṭāʾ, Awzāʿī, Ibn Jurayj, Ṭabarī, Rāzī, Ibn Aṭiyyah, Abū Ḥayyān, Ibn Qudāmah, Qurṭubī, Bayḍāwī, Ibn-e-Jawzī, Ibn Kathīr, Mazharī, Ālūsī, Muṣṭafā Marāghī, Mawdūdī, Pīr Karam Shāh, Mufti Shafīʿ, Amīn Aḥsan Iṣlāḥī, Ashraf Thānawī, and Idrīs Kāndhlawī etc. The research identifies two major trends, one group understands “illā mā ẓahara minhā” as referring only to visible clothing like garments or outer cloak, while the other group allows for the face and hands to be exposed, provided there is no fear of temptation. According to the majority of jurists, the face and hands are not legally considered parts of the body that must be covered. Although other verses and hadiths also support the obligation of covering the face, this paper focuses solely on the mentioned verse for thematic focus and brevity. In today’s morally challenging environment, the importance of facial covering becomes even more pronounced in light of modesty, precaution, and blocking the means (sadd al-dharāʾiʿ). This study presents a balanced exegetical and juristic perspective, aiming to provide scholarly guidance on the legal boundaries of hijab in the contemporary context.
Key words: Legal boundaries, Hijab, Companions, Successors, Classical exegetes, Contemporary scholars, Face and Hands.
References
النور،۳۱:۲۴۔
Al Nūr, 24: 31.
محولہ بالا۔
Ibid.
أبی جعفر محمد بن جریر الطبری(م ۳۱۰ھ)، الجامع البیان عن تاویل آی القرآن ،تحقیق: الدکتور عبداللہ بن عبدالمحسن الترکی ، جلد ۱۷ ( القاہرۃ: مرکز البحوث والدراسات العربیۃ والسلامیۃبدار ہجر ، ط۱، ۱۴۲۲ھ /۲۰۰۱م)، ص۲۵۶۔
Abū Jaʿfar Muḥammad ibn Jarīr al-Ṭabarī (d. 310 AH), Al-Jāmiʿ al-bayān ʿan taʾwīl āy al-Qurʾān, ed. ʿAbd Allāh ibn ʿAbd al-Muḥsin al-Turkī, vol. 17 (Cairo: Markaz al-Buḥūth wa-al-Dirāsāt al-ʿArabiyyah wa-al-Islāmiyyah, Dār Hajr, 1st ed., 1422 AH / 2001 CE), p. 256.
محولہ بالا۔
Ibid.
محولہ بالا ، ۲۵۸:۱۷۔
Ibid.,17:258.
أبو الحجاج مجاهد بن جبر التابعي (م۱۰۴ھ)،تفسير مجاهد، المحقق: الدكتور محمد عبد السلام أبو النيل (مصر: دار الفكر الإسلامي الحديثة، ،الطبعة: الأولى، ۱۴۱۰ھ- ۱۹۸۹م)، ص ۴۹۱۔
Abū al-Ḥajjāj Mujāhid ibn Jabr al-Tābiʿī (d. 104 AH). Tafsīr Mujāhid. Edited by Muḥammad ʿAbd al-Salām Abū al-Nīl. 1st ed. (Miṣr: Dār al-Fikr al-Islāmī al-Ḥadīthah, 1410 AH/1989 CE), p. 491.
الطبری، جامع البیان ،۲۶۰:۱۷۔
Al-Ṭabarī, Jāmiʿ al-bayān, 17:260.
محولہ بالا،۲۵۸:۱۷۔
Ibid., 17:258.
محولہ بالا۔
Ibid.
محولہ بالا، ۲۵۹:۱۷۔
Ibid., 17:259.
النور،۳۱:۲۴۔
Al-Nūr, 24:31
الطبری ، جامع البیان ،۲۵۸:۱۷۔
Al-Ṭabarī, Jāmiʿ al-bayān, 17:258.
محولہ بالا، د۲۵۷:۱۷۔
Ibid., 17:257.
محولہ بالا،۲۶۰:۱۷۔
Ibid., 17:260.
عبدالرحمن بن محمد بن ادریس ابن ابی حاتم الرازی (م ۳۲۷ھ)، تفسیر القرآن العظیم مسندا عن الرسول صلی اللہ علیہ وسلم والصحابۃ والتابعین، تحقیق: اسعد محمد الطیّب، جلد۸(مکۃ المکرمۃ الریاض:مکتبۃ نزار مصطفیٰ الباز، ۱۴۱۷ھ-۱۹۹۷م)، ص۲۵۷۴۔
ʿAbd al-Raḥmān ibn Muḥammad ibn Idrīs Ibn Abī Ḥātim al-Rāzī (d. 327AH), Tafsīr al-Qurʾān al-ʿAẓīm musnadan ʿan al-Rasūl ﷺ wa-al-Ṣaḥābah wa-al-Tābiʿīn. Edited by Asʿad Muḥammad al-Ṭayyib, vol. 8 (Makkah al-Mukarramah and Riyadh: Maktabat Nizār Muṣṭafā al-Bāz, 1417 AH/1997 CE), P. 2574.
الضحاک بن مزاحم الهلالیؒ کے سن وفات کے بارے میں مؤرخین و محدثین کے ہاں کچھ اختلاف پایا جاتا ہے، مگر زیادہ مشہور اور راجح روایت کے مطابق ان کا سن وفات۱۰۵ھ ہے۔ بعض روایات میں ۱۰۲ھ یا ۱۰۶ھ بھی مذکور ہے، لیکن ۱۰۵ھ کو زیادہ معتبر مانا جاتا ہے۔
Regarding al-Ḍaḥḥāk ibn Muzāḥim al-Hilālī, scholars differ on his year of death. The most widely accepted view places it in 105 AH, though 102 AH and 106 AH are also reported.
الطبری ، جامع البیان ،۲۶۱:۱۷۔
Al-Ṭabarī, Jāmiʿ al-bayān, 17:261.
محولہ بالا، ۲۶۰:۱۷۔
Ibid., 17:260.
محولہ بالا، ۲۵۷:۱۷۔
Ibid., 17:257.
محولہ بالا ، ۲۶۱:۱۷۔
Ibid., 17:261
محولہ بالا ، ۲۵۹:۱۷۔
Ibid., 17:259.
محولہ بالا ۔
Ibid.
محولہ بالا ۔
Ibid.
عبد الرزاق بن همام لصنعاني (م۲۱۱ھ)، تفسير عبد الرزاق، جلد۲ (بیروت لبنان:دارالکتب العلمیۃ، ۱۴۱۹ھ-۱۹۹۹م)، ص ۴۳۵۔
ʿAbd al-Razzāq ibn Hammām al-Ṣanʿānī, Tafsīr ʿAbd al-Razzāq. (Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah, 1419 AH/1999 CE), 2:435.
ابن ابی حاتم الرازی (م ۳۲۷ھ)، تفسیر القرآن العظیم مسندا عن الرسول صلی اللہ علیہ وسلم والصحابۃ والتابعین، ۲۵۷۴:۸۔
Ibn Abī Ḥātim al-Rāzī, ʿAbd al-Raḥmān ibn Muḥammad (d. 327 AH), Tafsīr al-Qurʾān al-ʿAẓīm musnadan ʿan al-Rasūl ﷺ wa-al-Ṣaḥābah wa-al-Tābiʿīn, vol. 8, p. 2574.
أبی الفداء اسماعیل ابن کثیر(م۷۷۴ھ)، تفسیر القرآن العظیم،تحقیق: سامی بن محمدالّسلامۃ، جلد۶ ( المملکۃ السعودیۃ العربیۃ،الریاض: دارطیبیۃ للنشر والتوریع، بیروت، البعۃ الثانیۃ ۱۴۲۰م-۱۹۹۹م) ، ص ۴۵۔
Abū al-Fidāʾ Ismāʿīl ibn Ibn Kathīr, Tafsīr Ibn Kathīr, ed. Sāmī ibn Muḥammad al-Salāmah, vol. 6 (Riyadh: Dār Ṭayyibah li-al-Nashr wa-al-Tawzīʿ, 2nd ed., 1420 AH/1999 CE), p. 45.
محمد بن يوسف أبی حيّان الأندلسي (م ۷۴۵ھ) ، البحر المحيط، تحقیق: الشیخ عادل احمدعبدالموجود،الشیخ علی محمد معوض، جلد ۸ (بیروت،لبنان: دارالکتب العلمیۃ، الطبعۃ الاولیٰ، ۱۴۱۳ھ۔۱۹۹۳م)، ص۳۳۔
Muḥammad ibn Yūsuf Abū Ḥayyān al-Andalusī, (d. 745 AH), Al-Baḥr al-Muḥīṭ, ed. ʿĀdil Aḥmad ʿAbd al-Mawjūd and ʿAlī Muḥammad Muʿawwaḍ, vol. 8 (Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah, 1st ed., 1413 AH/1993 CE), p. 33.
الطبری ، جامع البیان ، ۲۶۱:۱۷۔
Al-Ṭabarī, Jāmiʿ al-bayān, 17:261.
محولہ بالا۔
Ibid.
مفتی محمد شفیع (م ۱۳۹۶ھ/۱۹۷۶ء) ، معارف القرآن، جلد ۲ (کراچی: مکتبہ معارف القرآن، کراچی، ۱۴۲۹ھ-۲۰۰۸م)، ص۴۰۲ ۔
muftī muḥammad shafīʿ, (d. 1396 ah/1976 ce), maʿārif al-qurʾān, vol. 2 (karachi: maktabat maʿārif al-qurʾān, 1429 ah/2008 ce), p. 402.
الطبری ، جامع البیان ، ۱۷/۲۶۲،۲۶۱۔
Al-Ṭabarī, Jāmiʿ al-bayān, 17:261,262.
امام ابو بکر احمد بن علی الرازی المعروف جصاص (م ۳۷۰ھ) فقہ حنفی کے ممتاز مفسر، محدث اور اصولی تھے۔ آپ کی مشہور ترین تصنیف ”احکام القرآن “ہے، جو فقہی تفسیر کی ایک عظیم الشان کتاب شمار ہوتی ہے۔ اس میں آپ نے قرآن کے احکام کی وضاحت کی اور دلائل کے ساتھ حنفی فقہ کے اصولوں کی روشنی میں آیاتِ احکام کی تفسیر پیش کی۔
Imam Abu Bakr Ahmad ibn ‘Ali al Razi, famously known as Al Jassas (d. 370 AH), was a distinguished commentator, hadith scholar, and jurist of the Hanafi school. His most renowned work is Ahkam al Qur’an, which is regarded as a monumental book of juridical exegesis. In it, he explained the Qur’anic rulings and presented the interpretation of the verses of rulings in the light of the principles of Hanafi jurisprudence, supported by evidence.
أحمد بن علي أبو بكر الرازي الجصاص الحنفي (م۳۷۰ھ)، احکام القرآن، تحقیق: محمد الصادق القمحاوی، جلد ۵ (بیروت-لبنان: داراحیاء التراث العربی ، مؤسسۃ التاریخ العربی، ۱۴۱۲ھ-۱۹۹۹۲م)، ص۱۷۳،۱۷۲۔
Aḥmad ibn ʿAlī Abū Bakr al-Rāzī Al-Jaṣṣāṣ Al-Ḥanafī (d. 370 AH), Aḥkām al-Qurʾān, ed. Muḥammad al-Ṣādiq al-Qamḥāwī, vol. 5 (Beirut: Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-ʿArabī, Muʾassasat al-Tārīkh al-ʿArabī, 1412 AH/1992 CE), pp. 172–173.
یہاں” ہمارے اصحاب“سے مراد وہ علماء ہیں جو فقہِ حنفی سے تعلق رکھتے ہیں۔
Here, “our scholars” refers to those scholars who belong to the Hanafi School of jurisprudence.
الجصاص(م۳۷۰ھ) ، احکام القرآن، ۱۷۳:۵۔
Al-Jaṣṣāṣ, Al-Ḥanafī (d. 370 AH), Aḥkām al-Qurʾān, 5:173.
عبد الحق بن عطیہ (رحمہ اللہ) کی وفات کے بارے میں مورخین کے بیانات مختلف ہیں، جن میں ۵۴۱، ۵۴۲ اور ۵۴۶ھ تین اہم آراء ہیں۔سب سے قدیم اور قریبی حوالہ ابو حیان کا ہے، جس میں ۵۴۱ھ ذکر کیا گیا۔ ۵۴۲ھ اور ۵۴۶ھ کی روایات بعد کی کتابوں میں مذکور ہیں اور بعض محققین نے انہیں اختیار کیا۔
Historians have mentioned different dates regarding the death of ‘Abd al-Haqq ibn ‘Atiyyah (rahimahullah), with 541 AH, 542 AH, and 546 AH being the three main views. The earliest and most reliable reference is by Abu Hayyan, who recorded the year as 541 AH. The reports of 542 AH and 546 AH appear in later works, and some researchers have adopted those dates.
أبو محمد عبد الحق بن عطية الأندلسي (م۵۴۱ھ)، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، جلد ۷ ( دولة قطر: وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية إدارة الشؤون الإسلامية،۱۴۳۶ھ۔۲۰۱۵م)، ص۲۰۸۔
Abū Muḥammad ʿAbd al-Ḥaqq al-Andalusī Ibn ʿAṭiyyah, (d. 541 AH), Al-Muḥarrar al-Wajīz fī Tafsīr al-Kitāb al-ʿAzīz, vol. 7 (Qatar: Wizārat al-Awqāf wa-al-Shuʾūn al-Islāmiyyah, 1436 AH/2015 CE), p. 208.
جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي (م۵۹۷ھ)، زاد المسير في علم التفسير، المحقق: عبد الرزاق المهدي، جلد ۶ (بیروت: المکتب الاسلامی،اطبعۃ الثانیہ ۱۴۰۳ھ۱۹۸۳م)، ص۳۱۔
Jamāl al-Dīn Abū al-Faraj ʿAbd al-Raḥmān ibn ʿAlī Ibn al-Jawzī, (d. 597 AH), Zād al-Masīr fī ʿIlm al-Tafsīr, ed. ʿAbd al-Razzāq al-Mahdī, vol. 6 (Beirut: al-Maktab al-Islāmī, 2nd ed., 1403 AH/1983 CE), p. 31.
قاضی ابو یعلیٰؒ حنبلی فقہ کے جلیل القدر قاضی، فقیہ، اصولی اور محدث ہیں۔ آپ کو حنبلی مکتبِ فکر کا ایک عظیم مؤید اور شارح کہا جاتا ہے، جنہوں نے فقہ، اصولِ فقہ اور عقائد پر گراں قدر تصانیف چھوڑی ہیں۔ قاضی ابو یعلیٰ کی فقہی آراء اور اصولی مباحث آج بھی حنبلی فقہ کے طلباء اور محققین کے لیے مصدر کی حیثیت رکھتی ہیں۔
Qadi Abu Ya‘la (rahimahullah) was a highly esteemed judge, jurist, theoretician of Islamic law, and hadith scholar of the Hanbali school. He is regarded as a great supporter and expositor of the Hanbali tradition, leaving behind valuable works on jurisprudence, legal theory, and creed. His juristic opinions and theoretical discussions still serve as important references for students and researchers of Hanbali jurisprudence today.
أبو محمد عبد الله بن أحمد بن محمد بن قدامہ (م ۶۲۰ھ)، المغنی، تحقیق: عبداللہ بن أبی محسن الترکی، عبدالفتاح محمد الحلو، جلد ۲ (الریاض: دارعالم الکتب،۱۴۱۷ھ-۱۹۹۷م)، ص۳۲۶-۳۲۸۔
Abū Muḥammad ʿAbd Allāh ibn Aḥmad ibn Muḥammad Ibn Qudāmah (d. 620 AH), Al-Mughnī, ed. ʿAbd Allāh ibn Abī Muḥsin al-Turkī and ʿAbd al-Fattāḥ Muḥammad al-Ḥulū, vol. 2 (Riyadh: Dār ʿĀlam al-Kutub, 1417 AH/1997 CE), pp. 326–328.
امام قرطبیؒ فقہ مالکی کے نمایاں مفسر تھے۔ آپ کی مشہور تفسیر الجامع لأحكام القرآن میں مالکی فقہ کی روشنی میں احکامِ شریعت کو بیان کیا گیا ہے۔ اس تفسیر میں امام قرطبیؒ نے دیگر فقہی مکاتبِ فکر کے اقوال کا بھی ذکر کیا، لیکن ترجیح مالکی فقہ کو دی۔
Imam Al Qurtubi (rahimahullah) was a prominent commentator of the Maliki School of jurisprudence. In his famous Tafsir Al Jami‘al Ahkam Al Qur’and, he explained the rulings of Shari‘ah in the light of Maliki fiqh. In this Tafsir, Imam Al Qurtubi also mentioned the views of other schools of thought, but he gave preference to Maliki jurisprudence.
علامہ ابنِ عطیہ کی تفصیلی رائے پیچھے گزر چکی ہے اس کا خلاصہ یہ ہے کہ عورت کو زینت چھپانے کا حکم ہے، اورجس زینت کو ظاہر کرنے کا استثناء بیان ہوا ہے وہ زینت ضرورت کے حکم کے ساتھ ہے جس کو ظاہر کیئے بغیر کوئی چارہ نہ ہو یا جو زینت ناگزیر طور پر بے اختیار ظاہر ہو جائےاور وہ معاف ہے۔
The detailed opinion of Allama Ibn ‘Atiyyah mentioned earlier can be summarized as follows: A woman is commanded to conceal her adornment, and the exception regarding adornment that may be shown applies only to the adornment which must be shown out of necessity, or that which becomes visible unintentionally and is therefore excused.
أبی عبدالللہ محمد بن احمد بن أبی بکر القرطبی (م۶۷۱ھ) ،الجامع الاحکام القرآن، تحقیق:الدکتور عبداللہ بن عبدالمحسن الترکی ، جلد ۱۵ (بیروت-لبنان: سسۃ الرسالۃ،الطعبۃ الاولی ۱۴۲۷ھ-۲۰۰۶م) ص۲۱۳۔
Abū ʿAbd Allāh Muḥammad ibn Aḥmad ibn Abī Bakr Al-Qurṭubī (d. 671 AH), Al-Jāmiʿ li-Aḥkām al-Qurʾān, ed. ʿAbd Allāh ibn ʿAbd al-Muḥsin al-Turkī, vol. 15 (Beirut: Muʾassasat al-Risālah, 1st ed., 1427 AH/2006 CE), pp. 213–214.
قرطبی(م۶۷۱ھ)، الجامع الاحکام القرآن، ۲۱۴:۱۵۔
Al-Qurṭubī (d. 671 AH), Al-Jāmiʿ li-Aḥkām al-Qurʾān, 15:214.
امام ناصر الدین بیضاویؒ فقہ شافعی کے نامور اور ممتاز مفسر شمار ہوتے ہیں۔ آپ کی مشہور تفسیر ” أنوار التنزيل وأسرار التأويل“ ہے جس میں امام بیضاویؒ نے شافعی فقہ کے اصولوں کی روشنی میں احکامِ شریعت کو بیان کیا ہے۔
Imam Nasir al Din al Baydawi (rahimahullah) is regarded as a renowned and distinguished commentator of the Shafi‘i school of jurisprudence. His famous Tafsir Anwar al Tanzil wa Asrar al Ta’wil explains the rulings of Shari‘ah in the light of Shafi‘i principles.
آپ کے سنِ وفات کے بارے میں دو مشہور روایات ہیں۶۸۵ھ اور بعض کتب میں ۶۹۱ھ کی روایت بھی ملتی ہے، لیکن اکثر مؤرخین اور سوانح نگاروں نے ۶۸۵ھ کو ترجیح دی ہے۔یہ زیادہ مشہور اور معتبر رائے ہے۔
Regarding his year of death, two well known reports exist: 685 AH and, in some sources, 691 AH. However, most historians and biographers prefer 685 AH, which is considered the more famous and reliable opinion.
ناصرالدین أبی الخیر عبداللہ بن عمر بن محمد البیضاوی (م۶۹۱ھ)،انوارالتنزیل و اسرارالتاویل ، جلد۴ (بیروت، لبنان: دارإحیاء التراث العربی مؤسسۃ التاریخ العربی،س∙ ن)، ص:۱۰۵،۱۰۴۔
Nāṣir al-Dīn Abū al-Khayr ʿAbd Allāh ibn ʿUmar Al-Bayḍāwī (d. 691 AH), Anwār al-Tanzīl wa-Asrār al-Taʾwīl, vol. 4 (Beirut: Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-ʿArabī, Muʾassasat al-Tārīkh al-ʿArabī, n.d.), pp. 104–105.
آپ کےسنِ وفات کے بارے میں زیادہ مشہور قول ۷۴۱ھ ہ کا ہے۔تاہم بعض مآخذ میں ان کا سنِ وفات ۷۲۵ھ بھی ذکر کیا گیا ہے، مگر جمہور اہلِ علم کے نزدیک ۷۴۱ھ ہی راجح ہے۔
As for the second scholar mentioned, the more widely accepted opinion regarding his year of death is 741 AH. However, some sources mention 725 AH, though the majority of scholars consider 741 AH to be the stronger view.
علاء الدین علی بن محمد بن إبراهيم البغدادي الخازن (م۷۴۱ھ)، لباب التأويل في معاني التنزيل، تصحيح: محمد علي شاهين، جلد ۴ (بیروت: دارالکتب العلمیۃ،۱۴۱۵ھ- ۱۹۹۵م)، ص۴۲۳۔
ʿAlāʾ al-Dīn ʿAlī ibn Muḥammad ibn Ibrāhīm Al-Khāzin (d. 741 AH), Lubāb al-Taʾwīl fī Maʿānī al-Tanzīl, ed. Muḥammad ʿAlī Shāhīn, vol. 4 (Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah, 1415 AH/1995 CE), p. 423.
محولہ بالا۔
Ibid.
ابی حیان الاندلسی (م۷۴۵ھ)، البحرالمحیط، جلد۶ (بیروت،لبنان: دارالفکر للطباعۃوالنشر والتوزیع ،۱۴۱۲ھ۔ ۱۹۹۲م)، ص:۴۱۲۔
Abū Ḥayyān al-Andalusī (d. 745 AH), Al-Baḥr al-Muḥīṭ, vol. 6 (Beirut: Dār al-Fikr, 1412 AH/1992 CE), p. 412.
ابن کثیر(م۷۷۴ھ)، تفسیر ابن کثیر، ۴۵:۶۔
Ibn Kathīr, Tafsīr Ibn Kathīr, 6:45..
القاضی محمد ثناء اللہ المظھری (م۱۲۲۵ھ) ، تفسیر المظھری، تحقیق: أحمد عزّ و عنایۃ، جلد۶ ( بیروت، لبانا: داراحیاء التراث العربی ،۱۴۲۵ھ-۲۰۰۴م)، ص ۳۷۶۔
Alqāḍī Muḥammad Thanāʾ Allāh Al-Muẓḥarī (d. 1225 AH), Tafsīr al-Muẓḥarī, ed. Aḥmad ʿIzz and ʿInāyah, vol. 6 (Beirut: Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-ʿArabī, 1425 AH/2004 CE), p. 376.
محولہ بالا۔
Ibid.
أبی الفضل شہاب الدین السید محمود آلوسی(۱۲۷۰ھ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم وا لسبع والمثانی، تحقیق: علی عبدالباری عطیۃ، جلد۹(بیروت-لبنان: دارالکتب العلمیۃ،۱۴۱۵ھ-۱۹۹۹۳م)، ص۳۳۵۔
Abū al-Faḍl Shihāb al-Dīn al-Sayyid Maḥmūd Al-Ālūsī (d. 1270 AH), Rūḥ al-Maʿānī fī Tafsīr al-Qurʾān al-ʿAẓīm wa-al-Sabʿ al-Mathānī, ed. ʿAlī ʿAbd al-Bārī ʿAṭiyyah, vol. 9 (Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah, 1415 AH/1993 CE), p. 335.
صدیق بن حسن بن علی الحسین القنوجی(۱۳۰۷ھ)، فتح البیان فی مقاصد القرآن، جلد۹( بیروت: المکتبۃ العضریۃ، ۱۴۱۲ھ-۱۹۹۹۲م)، ص۲۰۵،۲۰۴۔
Ṣiddīq Ḥasan ibn ʿAlī al-Ḥusayn Al-Qannūjī (d. 1307 AH), Fatḥ al-Bayān fī Maqāṣid al-Qurʾān, vol. 9 (Beirut: al-Maktabah al-ʿUẓmiyyah, 1412 AH/1992 CE), pp. 204–205.
اشرف علی تھانوی (م۱۴۱۸ھ)، ضیا ء القرآن، جلد ۲،(لاہور: مکتبہ رحمانیہ، س ∙ن)، ص۵۷۳۔
Ashraf ʿAlī Thānawī, Ḍiyāʾ al-Qurʾān, vol. 2 (Lahore: Maktabat Raḥmāniyyah, n.d.), p. 573.
احمد مصطفی المراغی(م۱۳۷۱ھ) ،تفسیر المراغی ، جلد ۱۶ (بیروت: دار احیاء التراث العربی)، ص۹۹۔
Aḥmad Muṣṭafā Al-Marāghī (d. 1371 AH), Tafsīr al-Marāghī, vol. 16 (Beirut: Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-ʿArabī, n.d.), p. 99.
ثناء اللہ امرتسری (م۱۴۳۷ھ)، تفسیر ثنائی، جلد ۲ (لاہور: مکتبہ قدّوسیہ ، ۲۰۰۲م)، ص۳۴۸۔
Thanāʾ Allāh Amritsarī (d. 1437 AH), Tafsīr Thanāʾī, vol. 2 (Lahore: Maktabat Quddūsiyyah, 2002 CE), p. 348.
سیّد قطب (۱۳۸۶ھ)، فی ظلال القرآن، جلد ۴ (القاھرۃ: دارالشروق، الطبعۃ الثانیۃ والثلاثون ۱۴۲۳ھ-۲۰۰۳م)، ص ۲۵۱۲۔
Sayyid Quṭb (d. 1386 AH), Fī Ẓilāl al-Qurʾān, vol. 4 (Cairo: Dār al-Shurūq, 32nd ed., 1423 AH/2003 CE), p. 2512.
ادریس کاندھلوی (م۱۴۳۷ھ)، معارف القرآن، جلد ۵(سندھ- پاکستان: مکتبہ المعارف، طبع دوم ۱۴۲۲ھ)، ص۴۲۰،۴۱۹۔
Idrīs Kāndhlawī (d. 1437 AH), Maʿārif al-Qurʾān, vol. 5 (Sindh, Pakistan: Maktabat al-Maʿārif, 2nd ed., 1422 AH), pp. 419–420.
مفتی محمد شفیع، معارف القرآن،۴۰۲،۴۰۱:۶۔
Muftī Muḥammad Shafīʿ, Maʿārif al-Qurʾān, vol. 6, pp. 401–402.
محولہ بالا،۴۰۲:۶۔
Ibid., 6:402.
سید ابو الاعلیٰ مودودی (م۱۹۷۹ء) ،تفہیم القرآن، جلد ۳ (لاہور: ادارہ ترجمان القرآن، س.ن)، ص ۳۸۵۔
Sayyid Abū al-Aʿlā Mawdūdī (d. 1979 CE), Tafhīm al-Qurʾān, vol. 3 (Lahore: Idārah Tarjumān al-Qurʾān, n.d.), p. 385.
پیر کرم شاہ الازہری (م۱۴۱۸ھ)، ضیا ء القرآن، جلد ۳ (لاہور: ضیاء القرآن پبلیکیشنز، ۱۹۹۵م)، ص۳۱۷۔
Pīr Karīm Shāh al-Azharī (d. 1418 AH), Ḍiyāʾ al-Qurʾān, vol. 3 (Lahore: Ḍiyāʾ al-Qurʾān Publications, 1995 CE), p. 317.
امین احسن اصلاحی (م۱۴۱۸ھ)، تدبر قرآن، جلد ۵ ( لاہور: فاران فاؤنڈیشن،۱۴۳۰ھ-۲۰۰۹م)، ص۳۹۷۔
Amīn Aḥsan Iṣlāḥī (d. 1418 AH), Tadabbur-i-Qurʾān, vol. 5 (Lahore: Fārān Foundation, 1430 AH/2009 CE), p. 397.
غلام رسول سعیدی (م۱۴۳۷ھ)، تبیان القرآن، جلد ۸ (لاہور: رومی پبلیکیشنز،البطع الثالث ۱۴۲۶ھ-۲۰۰۵م)، ص۱۳۰۔
Ghulām Rasūl Saʿīdī (d. 1437 AH), Tibyān al-Qurʾān, vol. 8 (Lahore: Rūmī Publications, 3rd ed., 1426 AH/2005 CE), p. 130.
صلاح الدین یوسف (م۱۴۳۴ھ/۲۰۲۰م)، احسن البیان، (السعودیہ:مجمع الملک فھدلطباعت المصحف الشریف،س ․ن)، ص۹۷۴۔
Ṣalāḥ al-Dīn Yūsuf (d. 1434 AH/2020 CE), Aḥsan al-Bayān (Saudi Arabia: King Fahd Complex for the Printing of the Holy Qurʾān, n.d.), p. 974.
ان سے دوقول مروی ہیں ایک میں کپڑے مراد ہیں اور دوسرے میں چہرہ بیان ہوا ہے۔
Two opinions are narrated from them: in one, clothing is meant, and in the other, the face is mentioned.
عورت کے لیے چہرہ اور زینت کا چھپانا بہتر، محتاط اور فتنے سے بچنے کا ذریعہ ہے اور صرف وہی ظاہر کرے جو مجبوری یا ناگزیر حالت کی وجہ سے ظاہر ہو جائے۔
For a woman, covering the face and adornment is better, more cautious, and a means of protection from temptation, and she should only reveal what becomes visible due to necessity or an unavoidable situation.
صرف چہرہ مستثنیٰ ہے کیونکہ اس کا پردہ ترک کرنا کسی ضرورت کی بنا پر ہے۔
Only the face is excepted because leaving its covering is based on some necessity.
عورت کے لیے چہرہ اور زینت کا چھپانا بہتر، محتاط اور فتنے سے بچنے کا ذریعہ ہے اور صرف وہی ظاہر کرے جو مجبوری یا ناگزیر حالت کی وجہ سے ظاہر ہو جائے۔
For a woman, covering the face and adornment is better, more cautious, and a means of protection from temptation, and she should only reveal what becomes visible due to necessity or an unavoidable situation.
عورت کے تمام جسم کو دیکھنا ممنوع ہے سوائے مجبوری جیسے علاج یا گواہی کے۔
It is forbidden to look at any part of a woman’s body except in cases of necessity, such as for medical treatment or testimony.
جو زینت از خود ظاہر ہو، اس پر غیر محرموں کے لیے نظر ڈالنا جائز ہے، مگر صرف بوقتِ ضرورت جیسے گواہی دینا ، بشرطیکہ فتنے یا شہوت کا اندیشہ نہ ہو۔
As for adornment that is inherently visible, it is permissible for non mahram to look at it, but only in situations of need, such as giving testimony, on condition that there is no fear of temptation or desire.
اصل حکم عورت کی تمام زینت چھپانا ہے، صرف وہی حصے (چہرہ، ہاتھ) ضرورت یا مشقت کی بنا پر مستثنیٰ ہیں جو عادتاً ظاہر ہو جاتے ہیں۔ضرورت یا مجبوری کی صورت میں استثناء دیا گیا ہے۔
The basic ruling is that a woman must cover all her adornment, and only those parts (face, hands) are excepted due to necessity or hardship, which customarily become exposed. The exemption is given only in cases of necessity or compulsion.
ان کے نزدیک بغیر شہوت کے عورت کے چہرے اور ہاتھوں کو دیکھنا جائز ہے۔
According to him, it is permissible to look at a woman’s face and hands provided there is no lust.
آپ نے چہرے اور ہاتھوں کے استثناء کو ضرورت کے ساتھ مشروط کیا نیز بشرطیکہ فتنے یا شہوت کا اندیشہ نہ ہو۔
He have made the exemption of the face and hands conditional upon necessity, and also on condition that there is no fear of temptation or desire.
فتنہ کا خدشہ ہو توعورت کے لیے چہرے اور ہاتھوں کو کھولنا جائز نہیں۔
If there is a risk of temptation, then it is not permissible for a woman to uncover her face and hands.
ان کے نزدیک چہرہ اور ہاتھ کھولنا جائز ہے بشرطیکہ اس سے شہوت نہ بھڑکے۔
According to him, it is permissible for a woman to uncover her face and hands, provided this does not arouse desire.
جو زینت خودبخود عادتاً یا ضرورتاً ظاہر ہوتی ہے جس کا چھپانا ہمیشہ ممکن نہیں۔
This refers to adornment that is habitually or necessarily exposed, which it is not always possible to conceal.
ضرورت کی بناء پر مستثنی (معاف) قرار دیا گیا ہے۔
It is considered exempt on the basis of necessity.
یہ استثنا عورت کی روزمرہ ضروریات اور مشقت سے بچانے کے لیے ہے، نہ کہ چہرہ اور ہاتھ اجنبی مردوں کے سامنے بےتکلف ظاہر کرنے کی اجازت۔
This exemption is intended to ease a woman’s daily needs and prevent hardship, and not as permission to casually expose the face and hands in front of non mahram men.
حنبلی فقہ میں دونوں آراء پائی جاتی ہیں ۔ بعض علماء جیسے امام ابنِ الجوزی (م۵۹۷ھ) اور قاضی ابو یعلیٰ کے نزدیک صرف لباس یعنی کپڑے مراد ہیں اور قاضی ابو یعلیٰ نے اسی قول کو امام احمد بن حنبل سے بھی منسوب کیا ہے۔آ پ نے عورت کے جسم کا ہر حصہ یہاں تک کہ ناخن کو بھی عورت قرار دیا اور امام ابن جوزی نے بھی اسی مؤقف کو درست ترین قرارد دیا ہے۔ اور بعض حنابلہ جیسے ابنِ قدامہ المقدسی الحنبلی (م۵۹۷ھ)کے نزدیک یہاں ہاتھوں اور چہرے کا استثنا مراد ہے ۔
In Hanbali fiqh, both opinions are found. Some scholars – such as Imam Ibn al-Jawzi (d. 597 AH) and Qadi Abu Ya‘la – hold that only clothing is meant, and Qadi Abu Ya‘la even attributed this view to Imam Ahmad ibn Hanbal. According to them, every part of a woman’s body, even the fingernails, is considered ‘awrah, and Imam Ibn al-Jawzi also regarded this opinion as the most correct. On the other hand, some Hanbali scholars, such as Ibn Qudamah al-Maqdisi al-Hanbali (d. 597 AH), hold that what is meant here is the exception of the face and hands.
اصولِ سد ذرائع سے مراد یہ ہے کہ ایسے تمام ذرائع اور اسباب کو روک دیا جائے جو بظاہر جائز اور درست ہوں، لیکن ان کے نتیجے میں وہ امور پیدا ہونے کا خطرہ ہو جنہیں شریعت نے حرام قرار دیا ہے، یا ان کے ذریعے شرعی احکام کو ترک کرنے کی راہ ہموار ہوتی ہو۔ فقہاء کے نزدیک سد ذرائع کا مفہوم یہ ہے کہ ہر وہ قول یا عمل جو اپنی اصل میں مباح ہو لیکن اس کے انجام دینے سے کسی حرام یا فساد تک پہنچنے کا اندیشہ ہو، تو ایسے عمل کو ترک کرنا ضروری ہوگا۔
The principle of blocking the means (sadd al-dhara’i‘) means that all those means and causes that are, in themselves, permissible and lawful, are nevertheless blocked if they are likely to lead to matters that the Shari‘ah has prohibited, or if they open the way to neglecting the commands of the Shari‘ah. According to the jurists, the meaning of sadd al-dhara’i‘ is that any word or action which is originally permissible, but by doing it there is a fear of leading to something forbidden or corrupt, then it becomes necessary to abandon that action.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dr. Zobia Parveen, Dr. Hafiz Abdul Basit Khan Khan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.