The Perspective of Allama Nabulsi on Innovations and Superstitions in the Light of Al-Hadīqah al-Nadiyyah
بدعات و خرافات سے متعلق علامہ نا بلسی کا نظریہ الحدیقۃ الندیہ کی روشنی میں
Abstract
The phenomenon of Bid‘ah (innovation) has long been a subject of scholarly discourse in Islamic theology and jurisprudence. Allama Abdul Ghani al-Nabulsi (d. 1143 AH), a distinguished Sufi scholar and Hanafi jurist of the Ottoman era, provides a nuanced and balanced perspective on Bid‘ah and related superstitions (khurāfāt) in his seminal work Al-Hadīqah al-Nadiyyah. According to Nabulsi, Bid‘ah refers to introducing a new matter into the religion that was not practiced during the lifetime of the Prophet Muhammad ﷺ or his Companions. However, he does not adopt a blanket condemnation of all innovations. Instead, he classifies Bid‘ah into two distinct categories:
- Bid‘at al-Ḥasanah (commendable or good innovation)
- Bid‘at al-Sayyi’ah (blameworthy or bad innovation)
In Al-Hadīqah al-Nadiyyah, Nabulsi argues that Bid‘at al-Ḥasanah can be accepted if it aligns with the objectives of Shariah and does not contradict any clear religious text. Acts such as organizing structured religious gatherings, establishing charitable institutions, or utilizing modern means to spread knowledge may fall under this category. In contrast, Bid‘at al-Sayyi’ah involves practices that distort Islamic beliefs, introduce superstition, or lead people away from the original message of Islam. These, according to Nabulsi, are strongly discouraged and often arise from ignorance or blind following. Nabulsi also highlights the spiritual dangers of khurāfāt (superstitious beliefs), particularly when such practices claim religious legitimacy without textual or rational basis. He urges scholars and the general public to distinguish between cultural customs and legitimate religious practices, underscoring the importance of correct understanding (fiqh) and cautious application of religious rulings in contemporary contexts.
This paper explores the relevance of Nabulsi’s classification in today’s world, especially in combating excessive rigidity on one hand, and unrestrained innovation on the other. By revisiting his writings, the study offers a pathway for balanced religious interpretation and a revival of critical reasoning (ijtihād) in the face of evolving societal challenges.
References
المائدہ :۳
• Al-Mā'idah: 3
ولی الدین ،محمد بن عبداللہ الخطیب ،مشکوٰۃ المصابیح، لاہور :فریدیہ بک سٹال اردو بازاس،ن ،ج۱،ص۶۴،رقم الحدیث۱۸۶
Wali al-Dīn, Muḥammad ibn ʿAbdullāh al-Khaṭīb. Mishkāt al-Maṣābīḥ, Lahore: Farīdiyyah Book Stall, Urdu Bazar, n.d., vol. 1, p. 64, ḥadīth no. 186
بخاری، محمد بن اسماعیل ،الجامع الصحیح ،ج۲،ص۲۱۱،حدیث:۲۶۹۷
al-Bukhārī, Muḥammad ibn Ismāʿīl. al-Jāmiʿ al-Ṣaḥīḥ, vol. 2, p. 211, ḥadīth no. 2697
علامہ، عبد الروف مناوی،فیض القدیر شرح جامع الصغیر ، بیروت :مکتبہ المعارف ،۱۳۹۱ھ،ج۶،ص۴۷،تحت الحدیث۸۳۳۳
al-Munāwī, ʿAbd al-Ra'ūf. Fayḍ al-Qadīr Sharḥ al-Jāmiʿ al-Ṣaghīr, Beirut: Maktabat al-Maʿārif, 1391 AH, vol. 6, p. 47, under ḥadīth no. 8333
الفیروز آبادی ،مجد الدین ،القاموس المحیط ،بیروت :الرسالہ،۲۰۰۵،ج۱،ص۱۲۴
al-Fayrūzābādī, Majd al-Dīn. al-Qāmūs al-Muḥīṭ, Beirut: al-Risālah, 2005, vol. 1, p. 124
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی بن محمد ،فتح الباری شرح صحیح بخاری ، الریاض :دارالسلام ۸۵۲ھ ، ج۴ ، رقم الحدیث۲۵۳
Ibn Ḥajar al-ʿAsqalānī, Aḥmad ibn ʿAlī ibn Muḥammad. Fatḥ al-Bārī Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, Riyadh: Dār al-Salām, 852 AH, vol. 4, ḥadīth no. 253
سعید بن ناصر غامدی ،حقیقۃ البدعۃ واحکامھا، الریاض :مکتبۃالرشد جلد۲، ص۲۴۱
Ghāmidī, Saʿīd ibn Nāṣir. Ḥaqīqat al-Bidʿah wa Aḥkāmuha, Riyadh: Maktabat al-Rushd, vol. 2, p. 241
الشاطبی ،ابرھیم بن موسی ٰ ،الاعتصام، السعودیہ :مکتبہ دار ابن عفان السعودیہ ،جلد ۱،ص۴۷
al-Shāṭibī, Ibrāhīm ibn Mūsā. al-Iʿtiṣām, Saudi Arabia: Dār Ibn ʿAffān, vol. 1, p. 47
ایضاً:ج۱،ص ۴۷
Ibid., vol. 1, p. 47
ابن حجر عسقلانی،احمد بن علی ، فتح الباری شرح صحیح بخاری ، ریاض:دارالسلام ،۸۵۲ھ ،ج۱۳ ،ص۲۵۳
Ibn Ḥajar al-ʿAsqalānī, Aḥmad ibn ʿAlī. Fatḥ al-Bārī, vol. 13, p. 253
نابلسی،عبدالغنی بن اسماعیل،ا لحدیقۃ الندیہ شرح الطریقۃ المحمدیہ ،جلد ۱،ص۱۷۳
al-Nābulusī, ʿAbd al-Ghanī ibn Ismāʿīl. al-Ḥadīqah al-Nadiyyah Sharḥ al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah, vol. 1, p. 173
ایضاً:جلد ۱ص۲۰۸
Ibid., vol. 1, p. 208
عینی ،علامہ ، بدرالدین ،عمدۃ القاری شرح صحیح بخاری ،بیرور ت :دارلکتب العلمیہ ،۱۴۲۱ھ،ج۸،ص۲۴۵، تحت الحدیث۲۰۱۰
al-ʿAynī, Badr al-Dīn. ʿUmdat al-Qārī Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah, 1421 AH, vol. 8, p. 245, under ḥadīth no. 2010
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی ،فتح الباری شرح صحیح بخاری ، ریاض :دارالسلام ۸۵۲ھ ، ج۱۴،ص۲۱۶،تحت الحدیث۷۲۷۷
Ibn Ḥajar al-ʿAsqalānī, Aḥmad ibn ʿAlī ibn Muḥammad. Fatḥ al-Bārī Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, Riyadh: Dār al-Salām, 852 AH, vol. 4, ḥadīth no. 7277
الذریت:۵۶
Al Zariyat, 56
نابلسی،عبدالغنی بن اسماعیل،ا لحدیقۃ الندیہ شرح الطریقۃ المحمدیہ ،جلد ۱،ص۱۷۳
al-Nābulusī, ʿAbd al-Ghanī ibn Ismāʿīl. al-Ḥadīqah al-Nadiyyah Sharḥ al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah, vol. 1, p.173
ایضاً:ج۱،ص۱۷۵
Ibid., vol. 1, p. 175
المریم :۵۹
Maryam, 59
عز ّالدین ،عبد العزیز بن عبد السلام ،تفسیر القرآن ، السعودیہ :المکہ العربیہ السعودیہ ، س ن ،ج۳،ص۲۸۲
ʿAbd al-ʿAzīz ibn ʿAbd al-Salām. Tafsīr al-Qurʾān, Saudi Arabia: Makkah al-ʿArabiyyah al-Suʿūdiyyah, n.d., vol. 3, p. 282
خازن ، علامہ،علاؤ الدین بن محمد ، الباب التاويل في معاني التنزيل ،لاہور:فرید بک سٹال اردو بازار ، س ن ،ج۴،ص۲۲۶
al-Khāzin, ʿAlāʾ al-Dīn ibn Muḥammad. al-Bāb al-Taʾwīl fī Maʿānī al-Tanzīl, Lahore: Farīd Book Stall, vol. 4, p. 226
النور: ۳۷
Al Noor, 37
الجمعہ :۹
AL Juma, 9
المؤمنون:۱،۲
Al Mominoon, 1,2
النساء:۴۳
Al Nisa, 43
النساء :۱۴۲
Al Nisa, 142
نابلسی،عبدالغنی بن اسماعیل،ا لحدیقۃ الندیہ شرح الطریقۃ المحمدیہ ،جلد۱ ،ص۱۷۷
al-Nābulusī, ʿAbd al-Ghanī ibn Ismāʿīl. al-Ḥadīqah al-Nadiyyah Sharḥ al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah, vol. 1, p.177
ایضاً:ج۱،ص۱۷۸
Ibid., vol. 1, p. 178
ایضاً: جلد ۱،ص۱۷۸
Ibid., vol. 1, p. 178
مسلم بن حجاج القشیری ،الجامع الصحیح المسلم،بیروت:داراحیا التراث العربی ،۱۳۷۴ھ،کتاب الاقضیہ ،بابنقض احکام الباطلہ،ص۹۸۲،رقم الحدیث۴۴۹۲
al-Muslim ibn Ḥajjāj al-Qushayrī. al-Jāmiʿ al-Ṣaḥīḥ, Beirut: Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-ʿArabī, 1374 AH, Kitāb al-Aqḍiyah, Bāb Naqḍ al-Aḥkām al-Bāṭilah, p. 982, ḥadīth no. 4492
نابلسی،عبدالغنی بن اسماعیل،ا لحدیقۃ الندیہ شرح الطریقۃ المحمدیہ ،جلد ۱ ،ص۱۷۴
al-Nābulusī, ʿAbd al-Ghanī ibn Ismāʿīl. al-Ḥadīqah al-Nadiyyah Sharḥ al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah, vol. 1, p.174
نابلسی،عبدالغنی بن اسماعیل،ا لحدیقۃ الندیہ شرح الطریقۃ المحمدیہ ،جلد۱،ص ۱۸۸
al-Nābulusī, ʿAbd al-Ghanī ibn Ismāʿīl. al-Ḥadīqah al-Nadiyyah Sharḥ al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah, vol. 1, p.188
ایضا:ج۲ص۴۰۸
Ibid., vol. 2, p. 408
امام ،احمد رضاخان ،فتویٰ رضویہ ج۹،باب الجنائز،ص۱۴۰تا۱۴۰
Aḥmad Riḍā Khān. Fatāwā Riḍawiyyah, vol. 9, Bāb al-Janāʾiz, pp. 140–141
نابلسی،عبدالغنی بن اسماعیل،ا لحدیقۃ الندیہ شرح الطریقۃ المحمدیہ ،جلد ۲ ،ص۱۸۸
al-Nābulusī, ʿAbd al-Ghanī ibn Ismāʿīl. al-Ḥadīqah al-Nadiyyah Sharḥ al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah, vol. 1, p.188
برکلی،محمد بن بیر برکوی، مقدمہ ،الطریقۃ المحمدیہ والسریۃالاحمدیہ، ص۱۲
Birkalī, Muḥammad ibn Bīr Birkawī. Muqaddimah al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah wa al-Sirriyyah al-Aḥmadiyyah, p. 12
نابلسی،عبدالغنی بن اسماعیل،ا لحدیقۃ الندیہ شرح الطریقۃ المحمدیہ ،جلد ۱،ص۱۹۶
al-Nābulusī, ʿAbd al-Ghanī ibn Ismāʿīl. al-Ḥadīqah al-Nadiyyah Sharḥ al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah, vol. 1, p.196
نابلسی،عبدالغنی بن اسماعیل،ا لحدیقۃ الندیہ شرح الطریقۃ المحمدیہ ،جلد ۱،ص۱۹۷
al-Nābulusī, ʿAbd al-Ghanī ibn Ismāʿīl. al-Ḥadīqah al-Nadiyyah Sharḥ al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah, vol. 1, p.197
ایضاً:ج۱،ص۱۹۷
Ibid., vol. 1, p. 197
ایضاً: ج۱،ص۱۹۷
Ibid., vol. 1, p. 197
البقرة: ۲۳۸
Al Baqarah, 238
النساء:۱۷
Al Nisa, 17
نابلسی،عبدالغنی بن اسماعیل،ا لحدیقۃ الندیہ شرح الطریقۃ المحمدیہ ،جلد ۱،ص۱۹۸
al-Nābulusī, ʿAbd al-Ghanī ibn Ismāʿīl. al-Ḥadīqah al-Nadiyyah Sharḥ al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah, vol. 1, p.198
نابلسی،عبدالغنی بن اسماعیل،ا لحدیقۃ الندیہ شرح الطریقۃ المحمدیہ ، جلد ۱،ص۲۰۰
al-Nābulusī, ʿAbd al-Ghanī ibn Ismāʿīl. al-Ḥadīqah al-Nadiyyah Sharḥ al-Ṭarīqah al-Muḥammadiyyah, vol. 1, p.200
ایضاً،جلد۱،ص۲۰۱
Ibid., vol. 1, p. 201
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hafiza Firdous Jabeen, Dr.Hafiz Muhammad Asghar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.