علامہ باقلانی کی ''الانتصار للقرآن'' کا تالیفی پس منظر ،اہمیت ومعنویت

The Significance of al-Bāqillānī’s al-Intisā lil-Qur’ān

Authors

  • Abu Sufyan MPhil Islamic Studies, University of Sargodha.
  • Dr Muhammad Feroz ud Din Shah Khagga Professor of Islamic Studies, University of Sargodha

Keywords:

Al-Bāqillānī, Al-Intisārlil-Qur’ān, Miraculous nature of Qur’an, Tahaddi.

Abstract

Abstract: Abū Bakr Muḥammad ibn al-Ṭayyib al-Bāqillānī was a great polemical scholar of fourth century of hijrah. He was particularly popular due to his scholarship of Qur’ānic by rebdering I‘jāz al-Qur’ān and al-Intisār lil-Qur’ān. His remarkable contribution to the field of Quranic studies made him a reliable scholar with unique academi consideration to establish the divinity of the Holy Qur’ān. His expertise over speculative theology and other Islamic sciences makes him a notable figure in scholastic cirlcle. Bāqillānī’s Al-Intisār lil-Qur’ān attracts a significant consideration of Qur’ānic scientist and as an accomplished rhetorical stylist; al- Bāqillānī is worth to be studies more and more. In this article, the introduction of Bāqillānī 's significant and comprehensive work in the field of Quranic studies, "Al-Intisār llul Qur'ān", is presented, in which it is clarified that How Bāqillānī meticuloudly responded to objections regarding the Qur'anic authenticity by the atheists of that time. In response to the doubts, what method and style was adopted, and on the basis of what reasons he compiled this book. Along with this, the argumentative method and compilation style has also been described in the present paper.

Key Words: Al-Bāqillānī, Al-Intisārlil-Qur’ān, Miraculous nature of Qur’an, Tahaddi.

References

الحجر:95۔

الزمر:36۔

علامہ باقلانی کا پورا نام قاضی ابوبکر محمد بن طیب المعروف باقلانی ہے۔ آپ338ہجری میں بصرہ میں پیدا ہوئے ، اور بغداد میں مستقل سکونت اختیار کی، اس لیے کہ بغداد ہمیشہ سے ہی علماء اور فقہاء کا مرکز رہا ہے۔ آپ فقہی اعتبار سے مالکی تھے جبکہ اعتقادی اعتبار سے امام ابو الحسن اشعری کے پیروکاروں میں سے تھے۔اور اشعری فکر کی ترویج و اشاعت میں آپ اس قدر آگے بڑھے کہ آپ کو اشاعرہ کا بانی ثانی کہا جاتا ہے ۔احمد بن علی البغدادی، تاریخ بغداد،(بیروت:دار الکتب العلمیہ،2004 )،4/237۔

عیاض بن موسی قاضی،ترتیب المدارک و تقریب السالک فی معرفۃاعلام مذھب الامام مالک،محقق:سعید احمد اعراب،(بیروت،مکتبۃ الحیاۃ،1982)/7 69۔

محمد بن الطیب الباقلانی،الانتصار للقرآن،محقق: محمد عصام القضاۃ،(بیروت:دارابن حزم،2001)، 56۔

قاضی عیاض،ترتیب المدارک،70/7۔

الباقلانی، الانتصار للقرآن،57۔

الباقلانی، الانتصار للقرآن،59۔

الباقلانی ، الانتصار للقرآن،65۔

الباقلانی، الانتصار للقرآن،73۔

الباقلانی،الانتصار للقرآن،97۔

الباقلانی، الانتصارللقرآن،268

ایضا

طہ:.63

الباقلانی، الانتصار للقرآن،568۔

الباقلانی، الانتصار للقرآن،800۔

محمدبن طیب الباقلانی ،الاعجاز القرآن ،محقق:السید احمد صقر،( مصر:دارالمعارف،1981)، 8۔

الباقلانی ،الانتصار للقرآن،58۔

الباقلانی، الانتصار للقرآن،268۔

Downloads

Published

30.12.2024

How to Cite

Abu Sufyan, and Dr Muhammad Feroz ud Din Shah Khagga. 2024. “علامہ باقلانی کی ’’الانتصار للقرآن’’ کا تالیفی پس منظر ،اہمیت ومعنویت: The Significance of Al-Bāqillānī’s Al-Intisā Lil-Qur’ān”. Pakistan Journal of Qur’ānic Studies 3 (2):209-23. https://journals.iub.edu.pk/index.php/pjqs/article/view/3244.